Private blog network, czyli PBN – do czego służy?

Dowiedz się więcej o private blog network.

Żeby konsument odnalazł twoją działalność powinieneś nie tylko złożyć stronę firmową, lecz również zatroszczyć się o jej pojawianie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego bardzo ważna jest zawartość strony i to czy regularnie dodawane są do niej nowe fachowe i użyteczne dla potencjalnego klienta artykuły. Lecz nie wolno także zlekceważyć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jedną z metod link buildingu jest zastosowanie PBN – prywatnej sieci serwisów.

Private blog network, czyli kto używa PBNy?

PBNy są prywatne, bo są budowane i nadzorowane przez jeden podmiot (najczęściej przez sporą agencję marketingową albo agencję SEO), który troszczy się o jakość udostępnianych tam treści. PBNy są najczęściej używane jako element wieloaspektowej strategii marketingowej, co jest bardzo istotne, bo najlepsze efekty ich zastosowania zauważa się w odniesieniu do stron, które są starannie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają pozyskanie dużej liczby linków przychodzących do strony, ale też na ich urozmaicenie, co jest korzystnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Minusem PBNów jest niestety to, że ich stworzenie to spory koszt, a następnie trzeba przeznaczać wiele godzin na utrzymanie ich w stosownej jakości.

Wizytówki NAP oraz artykuły z linkiem kanonicznym, czyli jak korzystać z potencjału PBN

PBNy idealnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można za ich pośrednictwem zamieszczać tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Czym jest NAP? To generalnie każde miejsce online, gdzie przedstawione są kluczowe dane kontaktowe firmy – jej adres, telefon bądź e-mail oraz pełna nazwa. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim także strona w mediach społecznościowych, zakładka w internetowym katalogu biznesowym bądź artykuł, w którym podano firmowe dane kontaktowe.

Inna skuteczna metoda wykorzystania potencjału PBNów to artykuły z canonicalem. Polegają one na republikacji ciekawych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takim przypadku algorytmy wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej przydatność oryginalnego wpisu, gdyż natrafianie na linki do niego na różnych blogach zewnętrznych postrzegają jako znak, iż pod wymienionym adresem kanonicznym opublikowane są przydatne, warte przeczytania teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy tekstach z branż YMYL, w których ważne jest zdobycie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych w szczególności z medycyną, doradztwem finansowym czy prawem, aktualnymi informacjami.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO